Spoedgevallen campus Sint-Jan
050 45 20 00
Spoedgevallen campus Henri Serruys
059 55 51 01
Home >  Over AZ Sint-Jan >  Nieuws >  Oorzorg en gehoorschade

Oorzorg en gehoorschade

Onlangs meldde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat wereldwijd miljarden jonge mensen risico lopen op gehoorverlies. Volgens het WHO is dit hoofdzakelijk te wijten aan te luide muziek: ongeveer de helft van de jongeren zet de volumeknop te hoog. Op deze manier liepen al 180 miljoen jongeren gehoorschade op. Volgens het VN-agentschap blijkt uit cijfers dat bijna de helft van de 12 tot 35-jarigen uit rijke en middelrijke landen via hun smartphone of mp3-speler naar te luide muziek luisteren. Daarnaast worden ongeveer 40% van de jongeren in bars, discotheken en bij evenementen blootgesteld aan te hoge geluidsvolumes.

Hier volgen enkele tips om gehoorschade te vermijden:

1. Zet het volume van je radio of TV niet te hoog

  • Zorg ervoor dat je alles en iedereen rondom jou nog goed hoort.
  • Maak dat je zelf je stem niet hoeft te verheffen om verstaanbaar te zijn.

2. Luister verstandig naar muziek

  • Koop een goede hoofdtelefoon.
    Klassieke oortjes bevinden zich zeer dicht bij je trommelvlies, wat het gehoor sneller beschadigt. De geluidskwaliteit van een goede hoofdtelefoon is ook beter waardoor je het volume van je mp3-speler automatisch wat zachter kan zetten. Niet praktisch bij het joggen? Gebruik dan oortjes voor het joggen, maar zet in alle andere gevallen een hoofdtelefoon op. Er zit trouwens ook een groot verschil in de kwaliteit van oortjes. Informeer je dus goed in de winkel!
  • Het volume van je muziekspeler zet je beter nooit op het maximum.
  • Gun je oren na een uurtje muziek luisteren ook voldoende rust.

3. Vermijd lawaaierige plaatsen en schat het omgevingslawaai goed in

  • Als je vanop een meter afstand van je gesprekspartner je stem moet verheffen om verstaanbaar te zijn, is het geluid in de omgeving te hard.
  • Vermijd een te luide omgeving of bescherm je oren als je de plek niet kunt mijden.
     

4. Houd voldoende afstand van de geluidsbron

Hoe dichter bij een geluidsbron, hoe schadelijker het lawaai. Ga daarom niet te dicht bij een geluidsbron, zoals een box, staan. Houd zeker een afstand van 2 meter. Op grote events moet je uiteraard veel verder van de boxen staan. Verplaats je ook tijdens een optreden of iets dergelijks, zo verander je elke keer ook de afstand tot de geluidsbron.
 

5. Gebruik gehoorbescherming

  • Gebruik oordopjes of oorkappen
    - als je werkt met lawaaierige machines zoals een kettingzaag, pneumatische hamer of bladblazer.
    - op luide feestjes en evenementen.
  • Investeer in op maat gemaakte oordopjes
    Ben je een echte festivalganger of word je op een andere wijze veel blootgesteld aan lawaai, koop dan op maat gemaakte oordopjes. Ze zijn duurder dan de universele maar bieden de beste bescherming, een betere geluidskwaliteit én ze zijn comfortabeler.

6. Laat je oren rusten

Gun je oren minstens 24 uur rust nadat je langere tijd aan een grote hoeveelheid lawaai bent blootgesteld, bijvoorbeeld na een fuif.
 

7. Herken de waarschuwingssignalen

Raadpleeg een neus-, keel- en oorarts bij een gevoel van gedempt geluid, oorsuizingen of fluittonen die langer dan 24 uur aanhouden. Als je te lang wacht om een specialist te bezoeken kunnen therapie en medicatie geen hulp meer bieden.



Klik op onderstaande link om jouw kans op gehoorschade te testen.

http://www.lne.be/campagnes/help-ze-niet-naar-de-tuut

 

(Bron: www.helpzenietnaardetuut.be)

Laatst gewijzigd Thursday, March 26, 2015 om 1:38 PM